איך לעבור את שביל ישראל ולהישאר בחיים?

1,000 קילומטר מקיבוץ דן בצפון ועד אילת בדרום: איך תתארגנו לטיול הארוך בישראל, מהם ‘מלאכי השביל’ ומה לקחת? הנה כמה טיפים ועובדות חשובות לפני שיוצאים לדרך

כמה עובדות שלא ידעתם על שביל ישראל

  • את השיא כיום מחזיק קרלוס גולדברג שהשלים את השביל 2007 ב־12 ימים, 13 שעות ו־37 דקות ברצף, מצפון לדרום.
  • השביל נפתח לציבור הרחב בשנת 1995.
  • המטייל הראשון שעבר בשביל ברציפות לכל אורכו הוא יריב יערי מקיבוץ מעברות, שלא חיכה עד לפתיחתו הרשמית של השביל וחנך אותו כבר ב1994.
  • נכון לשנת 2019, המטייל הצעיר ביותר שצעד את השביל מתחילתו ועד סופו כשהוא בגיל 14 בלבד הוא שי כהן מקיבוץ בארי.

מתי כדאי לטייל בשביל ישראל?

יש שתי עונות עיקריות שטוב לצעוד בהן. העונה הראשונה שבה כדאי לצעוד היא עונת הסתיו, בין ספטמבר לנובמבר. והעונה השנייה שבה מומלץ לצעוד היא האביב, בין מרץ למאי. בסתיו ההחלטה היא פשוטה מאוד, הרבה יותר נוח ללכת מצפון לדרום. השביל הרבה יותר נוח בצפון ולא צריך לסחוב משאות כבדים של מים ומזון כבר בהתחלה. וזה גם משתלם במיוחד מבחינת מזג האוויר. מתחילים בצפון במזג אוויר נעים וכשמגיעים לנגב כבר קריר ואפשר לצעוד בכיף. בנוגע לעונת האביב הדעות חלוקות וניתן לראות צועדים שמטיילים משני הכיוונים וזה יתרון, כי אפשר לשוחח ולהחליף מידע. בנוסף בחודשים אלו הנוף ירוק יותר, ויש פריחה עונתית יפיפייה בין החודשים מרץ למאי וחוץ מחוויית הצעידה הנוף המרהיב עוצר נשימה כך שהחוויה היא גם לעיניים.

 

כמה זמן זה ייקח?

גם כאן, כמו במחלוקת עונות השנה זמן משך ההליכה חלוקה בדעות. רוב האנשים הולכים בדרך כלל 20 קילומטרים ליום ולכן לפי קצב הליכה הזה הזמן הנתון לסיים את המסלול במלואו הינו חודשיים. כמובן שהאופציה לעשות רק קטעים אחדים מתוך השביל קיימת ואורך המסלול עשוי לקחת בין מספר ימים למספר שבועות מצומצם.
אם מטיילים ותיקים יספרו לכם כי בעבר הם עשו את המסלול בפחות זמן, תספרו להם שבעבר המסלול כולו מתחילתו ועד סופו היה 850 קילומטרים ובמשך השנים עבר הרחבות עד שאורכו כיום טיפה מעל ה1,000 קילומטר.

 

מה לקחת לטיול בשביל ישראל?

הדבר הכי חשוב לקחת אתכם למסלול הארוך ביותר בישראל הוא נעלי הליכה טובות. כמובן שגם גרביים, מקלות הליכה, ביגוד טרמי מתאים לעונה קרירה או עונה חמה חשוב גם הוא. חשוב להביא תיק שנוח לסחוב על הגב, שק שינה מחמם ללילות הקרים, מזרון דק שמבודד את הקור מהאדמה ומים.

 

מי הם “מלאכי השביל”?


“מלאכי השביל” הם קבוצה נהדרת של אנשים המתגוררים ביישובים לאורך השביל בעיקר באזור הדרום. יש מלאכי שביל שמציעים מקומות לינה, הכוללים מזרנים, מקלחת ועמדת טעינה למכשירים הסלולריים במחיר נוח או לעיתים גם בחינם. באתרי אינטרנט שונים תמצאו את דרכי ההתקשרות איתם, וכך תוכלו לתאם מראש נקודות ציון להטמנת דברים מסוימים באדמה תמורת כסף.